Sabtu, 12 November 2011

MASIH SAMA


Much The Same Survive Album Cover
Credit to :www.freecodesourse.com

Tarikh 11.11.11 . . kata orang , hari ni istimewa. . bagi aku ?
entah . . bila tiba hari ni (semalam) aku jadi lemah sangat . . longlai . . tak ada nyawa . . segalanya masih sama . .dan untuk terus hidup, aku kena survive sendiri dengan apa yang aku ada . . 

tapi macam mana nak penuhi segala keperluan kalau tak ada modal dan akal ? 

macam mana nak hidup kalau nak mencari sesuap nasi pun perlu berdiri di juram yang deras airnya ? sedang aku baru nak belajar berenang . . .

macam mana nak minta simpati pada orang yang sepatutnya penuhi segala keperluan selagi tanggungjawab belum bertukar tangan ? sedangkan dah bertahun tanggungjawab itu dilepaskan dan aku harus berdiri memenuhi segalanya sendiri . . . biar dia selalu membantu , aku jadi malu . . kerana aku masih lagi aku. . 






dan ada suara yang membingitkan keadaan 

yang buat aku jadi bertambah serabut
dengan segala macam kejadian 

yang membuatkan aku seperti 
patah semangat untuk hidup

yang membuat aku merindui segalanya
merindui semua orang 
yang sayang aku

......




"tu lah , kan dah kata terima je pinangan tu dulu. . ko tolak . . orang perempuan ni dok je dapor , beribadat je kat rumah . . rezeki masuk. . ko degil. . nak belajar tinggi - tinggi konon. .huh. . suruh dengar cakap pun tak nak . .belajar tinggi , tapi akal letak kat kaki . .tak tahu dosa bila menderhaka . . suruh khidmat sikit pun tak nak , kalau aku dah mati nanti , semua orang datang merebut kau . . nak kan kau . . bukan aku tak tahu . .sama je macam mak kau . . tahu tak berapa ramai orang dalam dunia ni yang dah sesat ? nama je Islam , tapi perangai macam setan . . sembahyang tonggang tonggek tapi . . .buat perangai macam apa . . "




........
 kau nak mati sangat ke ?
kau dah cukup pahala nak tampung dosa ?
.......


kau kata kau orang beriman . . tapi berimankah engkau kalau itu yang keluar dari mulut kau ? kau menghukum orang lain tanpa usul periksa. . kau dengan seenaknya menentukan syurga , neraka , dosa dan pahala orang lain . . apa gunanya . . ? apa pula hukumnya ? ah , aku bosan mendengar ceramah tak bertauliah kau setiap hari . . . aku rasa macam nak mati . . . 



cuma satu pesan aku , selagi aku mampu , aku akan bertahan . . andai aku dah tak mampu bertahan , dan aku rasa aku perlu pergi dan tak akan kembali . . maka aku akan lakukannya . . 




..... 
dan benarlah kata Hlovate ::
There are times when family are like strangers and strangers are like family .




terima kasih buat Mr. Captain sebab selalu ada . . betul kata awak . . 
we are in the same boat thought in different cabin .

credit to :jenniferrasmussen..myadventures.org




sebab tu saya sayang orang yang sayang saya . . saya hargai orang yang sentiasa hargai saya . . terima kasih atas segalanya , walau tarikh itu akan bertukar lagi . . . 


dan tidak seperti yang kita angankan . . .  



credit to : thedreamytree.com.my



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
We're not friends. We're not enemies. We're just strangers, with some memories...

Suka Tak?

Yang Menghidupkan Hidup

  • Selamat Hari Raya - Dah nak masuk 10 Syawal baru nak wish. Semoga ukhwah antara kita terus berkekalan walaupun sekadar membaca blog post dan melihat gambar di IG. Tahun ni...
    Seminggu yang lalu
  • TERPALING CAMPERS - OUTDOOR - Assalammualaikum wbt. So macam tajuk di atas, la ni aku rasa nak kongsi lah sikit benda apa yang paling rancak sekarang dalam hidup aku.. yup, camping la...
    5 bulan yang lalu
  • Tularnya kisah motor Abang Rider disita - Saya turut bersimpati dengan rider Food Panda yang mengalami masalah baru-baru ini kerana motorsikalnya disita oleh pihak berkuasa. Belas ihsan adalah s...
    7 bulan yang lalu
  • Lara Hati - Hujan sepanjang hari ini, dingin sedingin hati. Jauh aku merenung tiap titis air hujan yang turun masihkah ada rindu? Aku sengaja membiarkan Tangan aku bas...
    2 tahun yang lalu
  • 𝐊𝐀𝐋𝐈 𝐏𝐄𝐑𝐓𝐀𝐌𝐀 𝐌𝐄𝐌𝐀𝐍𝐃𝐔 𝐁𝐀𝐒 - Bas yang di dalam cerita ini Lingkungan awal 90an, selepas beberapa waktu abang zul bekerja sebagai pemandu lori yang bermula dari lori 1 tan, kemudian 3...
    3 tahun yang lalu
  • HARMONI yang HILANG - Semalam aku ke kedai ubat Cina membeli sesuatu. Aku cakap MAAF sebab ganggu dia sedang makan. Dia balas MAAF sebab aku nampak dia sedang nikmati makanan se...
    4 tahun yang lalu
  • Kembali - Assalamualaikum wbt. Gementar nak menulis semula. Terlalu lama berhibernasi barangkali. Jika ada yang merindu tulisku, coretku dan anganku. Insha Allah akan...
    5 tahun yang lalu
  • Tips Kurus Dalam Masa 3 Hari - So this really can make everyone get excited sebab nak kurus. I mean for a GIRL Laki macam tak beberapa kisah sangat dengan badan naik kot sebab Anwar tak...
    7 tahun yang lalu
  • First Four - Assalamualaikum dan salam sejahtera. Hari ni, 29 Februari, telah genap 4 tahun untuk menandakan keberadaan blog ini buat pertama kali. 4 tahun. 4 tahun dim...
    8 tahun yang lalu
  • buang sawang sikit.. - wowww....lama tak berblog tetibe hari ni rasa free. tak pe lah mahu mencoret la secubit di sini. rasa kekok pun ada kat umah sendiri ni.. kekangan waktu me...
    8 tahun yang lalu
  • belajar - waktu sedang memakanku cahaya mentari tak lagi datang menyeruak awan tertoreh airnya jatuh membuak buak seperti membisik menyedar ada syukur dalam setiap h...
    10 tahun yang lalu
  • 2013-3 - bila dalam ramai rasa sunyi. rasa tak dihargai. seolah2 tak wujud. tak kira la kat mana pon kau duduk, kau tetap akan rasa nak lari dari situ. tak kisah l...
    11 tahun yang lalu
  • Pesona - Dia,pendiam kurang menonjol dan lebih suka memendam.mengasingkan diri itu kepakaran dia sedang dalam keriuhan pun tidak ada yang sedar akan kewujudan d...
    11 tahun yang lalu
  • DO NOT HATE US (please...) - 18 wheelers Throughout this period , I always wonder why the truck driver was hated by most other drivers, especially cars. Is it because we are drivin...
    13 tahun yang lalu