Rabu, 19 Oktober 2011

SHOULD I ?

Credit to : explodingdog.com


Lepas makan malam tadi , teringat kat adik. Rasa rindu tiba-tiba datang menjengah . Kerana satu driving force yang cukup kuat , talian di sini bersambung dengan talian di hujung sana .

"Assalamualaikum, adik."

"Waalaikummussalam"

"Adik buat ape tu ?"

"Tengok tv"

"Dah makan ke ? kat mana ni ?"

"Dah tadi. kat rumah la. . nak kat mana lagi ?"

"makan apa tadi , dik ?"

"Makan nasi dengan bawang goreng sama kicap." - aku pelik.

"Mak tak masak ke ? n kat umah dengan sapa ?" baru perasan suasana sunyi sepi .

"Mak mask ikan dengan sayur, tapi adik nak bawang goreng jugak. "

"Sapa goreng bawang ?"

"Goreng sendiri lah "

"Adik dengan sapa ni kat rumah ?"

"Sorang . . eh, tak . .dengan totel , dengan tutol , dengan itam , dengan pitong . . " satu persatu kucing-kucing peliharaan disebut . . 

"Mak dengan abah mana ?"

"Macam biasa ." senyap seketika antara kami . .  




perbualan berbasa-basi antara aku dan adik . . kemudian hati teringat lagi pada adik nan seorang lagi . .




"Adik, Abang Han ada balik tak ?"

"Tak . Mak ngan Abah dah lama tak tengok abang ."

"Along ?"

"Along balik sekejap semalam . . kakak bila nak balik ? mak ada suruh balik . . "

"Minggu depan . Insyaallah . . "





dan suasana kembali sepi . .  talian diputuskan setelah puas melepas rindu . . tapi hati tetap sayu . .





Nafas ditari dalam - dalam . mata dipejam celik menahan pedih dari juraian air mata . . Perasaan ketika ini kosong. Tak bernama. tak tau nak panggil apa . setiap kali mengenangkan adik di sana bibir pasti mengukir senyum yang hati sendiri tak tahu nak tafsirkan apa perisanya . . bercampur . . berbaur . . dari kecil sampai besar , keadaan masih sama . masih tak berubah . sampai bila nak jadi macam ni ? sampai mati ? 


Credit to : the-real-eleen.blogspot.com

Kadang - kadang , aku pernah terfikir, untuk apa aku pulang , andai rumah yang dijejak kosong tak berorang . . ? Untuk apa aku di sana , jika aku tak diperlukan . . Tapi bila mengenangkan adik nan seorang , aku padamkan fikiran yang meracuni minda . .  Aku tak jadi untuk terus berlama - lama jauh dari rumah . . 




I know you need me . . been there done that . . tapi aku tak berdaya nak bawak kau keluar dari situ . . aku belum mampu . . sabarlah si kecil . . 




Satu keluarga
duduk berasing-asing
buatku runsing


. . . . . . . . . . . 


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
We're not friends. We're not enemies. We're just strangers, with some memories...

Suka Tak?

Yang Menghidupkan Hidup