Sabtu, 17 Disember 2011

TAK LARI GUNUNG DIKEJAR

Gunung tu bukan ada anggota badan macam kita nak bergerak . pun tak ada kaki nak berlari . dan pasti , dia tak akan lari . so , kita tak payah nak lari mengejar gunung tu . . buat penat je berlari . . kita buat relax sudaaaa . .

Hujung minggu sudah , aku dapat tawaran seorang teman sebilik , mengajak turut serta dalam satu program sebuah kelab kat kolej - mendaki bukit . Memandangkan aku memang tak ada rancangan hujung minggu ni , aku ON je . . Hati dah berbunga riang . . sebab aku dah rasa hasrat mungkin akan jadi nyata . dah lama tak naik bukit . dah lama jugak teringin nak naik bukit yang satu tu . sebab vision dia cun habis . pemandangan yang sangat cantik !

Lagi pun , pendakian kali ni bukan pendakian kosong . Mengikut rancangan , kami akan solat Dhuha di atas puncak bukit bagi sesiapa yang ingin merasai pengalaman tersebut . dan mengikut perancangan lagi , selepas pendakian ditamatkan , kami akan bergerak ke sebuah sungai untuk mandi manda melepaskan penat lelah . . o.O  Wah , memang peluang yang sangat ditunggu - tunggu ! memang dah lama tak mandi sungai atau dalam erti kata lain , dah lama tak pergi berkelah . . omputih kata picnic . memang dah lama mencari masa nak mandi sungai . . tapi hajat masih belum kesampaian . . tak ada masa ! huhu

Namun,  harapan mungkin tinggal harapan bila penolong pengarah program kata program kali ni dibatalkan . katanya , mungkin program akan dijalankan paa bulan hadapan . . . Sedikit hampa. . tapi hati tetap kata tak apa . sebab aku pun tak berharap lebih . . mungkin ada aktiviti lain yang menanti hujung minggu kali ni . . :)

Dan last minute , pengarah program kata , rancangan diteruskan . . masalah dah dapat diselesaikan . . happy kot . . excited nak panjat Bukit Broga dan mandi di Sungai Tekala . memang aku mintak Mr. Captain berjaga sampai 4 pagi semata - mata nak kejut aku bangun pagi tu . . kali ni tak ada lah dia kejut aku macam kejut budah lima tahun nak bangun pergi sekolah tadika . (^_^) . memang serta merta aku duduk bila tengok jam dah pukul empat pagi . lepas mandi dan bersiap - siap , aku dan teman sebilik terus turun ke lobby asrama untuk berkumpul .

Sekitar 5 pagi kami bertolak dari perkarangan asrama . Singgah di salah sebuah masjid di Bangi untuk solat subuh . . pukul 6.45 pagi , kami tiba di kaki Bukit Broga . . aktiviti kali ni memang mencabar . . sebelum ni bukan tak pernah daki bukit pun . . bukan tak pernah masuk hutan . . tapi , Mr. Captain cukup risau aku pergi ke dua tempat ni . . Ya , dia orang yang sangat - sangat risau tentang aku . dan sebaiknya , biarlah aku mengikut segala nasihat yang dia bagi pada aku . . maklumlah , nak jadi orang umah dia lah katakan . . hehe

Alhamdulillah , seawal 8.40 pagi , sebahagian besar peserta pendakian , berjaya sampai ke atas puncak Bukit Broga . . termasuk aku . . :) tidak boleh tidak . . walau securam mana bukit yang di daki , teguhkan semangat untuk "Standing in The Eyes of The World" . . .
sempat juga merakam sekeping dua gambar kenang - kenangan di sana . .

Tidak terlalu lama di atas puncak bukit , kami turun semula ke bawah bila matahari dah mula naik setentang dengan wajah . . jam sembilan tiga puluh pagi , aku dah berada di kaki bukit menunggu peserta - peserta yang lain turun . . Alhamdulillah , tiada sebarang kejaian yang tidak diingini berlaku semasa pendakian kami . .

melepaskan lelah di Sungai Tekala selama dua jam sebelum matahari naik di atas kepala merupakan klimaks aktiviti kami hari ini . . Alhamdulillah , tercapai juga hajat di hati nak mandi Sungai setelah sekian lama . . . dekat setahun juga rasanya aku tak pergi berkelah . . :) memang rindu . . . sebab dulu masa kecik - kecik , mak dan abah memang suka bawa kami adik beradik pergi berkelah mandi sungai atau air terjun . . dan bila dah besar panjang macam ni , dan dah duduk jauh dengan mak abah , memang kena cari masa sendiri nak pergi berkelah pun . .

Antara bukit @ gunung @ air terjun dan kawasan yang menjadi tempat perkelahan yang sudah dijejaki dan didaki :
- Hutan Lipur Soga Perdana Batu Pahat Johor
- Port Dickson , Teluk Kemang  Negeri Sembilan
- Pantai Air Papan , Mersing Johor
- Pantai Tanjung Leman , Mersing Johor

dan aku berharap dan terus berharap , agar suatu hari nanti . . . bersama Mr. Captain dan keluarga kami , aktiviti ini masih akan menjadi satu aktiviti rasmi . . . nanti . . semoga ada waktu untuk itu , Sayang . . .

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
We're not friends. We're not enemies. We're just strangers, with some memories...