Selasa, 16 Ogos 2011

Nuzul al-Quran

Credit to ayudalufvy.blogspot.com
Peristiwa Nuzul al-Quran merupakan peristiwa turunnya ayat al-Quran yang pertama kepada Nabi Muhammad s.a.w. hingga seterusnya secara berperingkat-peringkat menjadi lengkap sebagaimana kitab al-Quran yang ada pada hari ini. Peristiwa Nuzul al-Quran bermula pada malam Jumaat, 17 Ramadhan, tahun ke-41 daripada keputeraan Nabi Muhammad s.a.w. ketika Baginda sedang beribadat di gua Hira, bersamaan tanggal 06 Ogos 610M. Perkataan 'Nuzul' bererti turun atau berpindah dari atas ke bawah. Bila disebut bahawa al-Quran adalah mukjizat terbesar Nabi Muhammad s.a.w., maka ia memberi makna yang terlalu besar kepada umat Islam terutamanya yang serius memikirkan rahsia al-Quran. 

Ayat al-Quran yang mula-mula diturunkan Allah kepada Nabi Muhammad s.a.w. melalui perantaraan Malaikat Jibrail a.s. ialah lima ayat pertama daripada Surah Al-Alaq. 
(Sumber dari en. Wikepedia)

Tahun ni Nuzul al-Quran jatuh pada 17 Ogos 2011. Tahun ni tahun kedua aku sambut Nuzul al-Quran jauh dari keluarga aku. Selalunya, abah akan buat doa selamat lepas habis terawih. Disusuli dengan makan beramai-ramai sekeluarga, diikuti dengan Qiamulail atau "lepak tarik mata kail" sepanjang malam. Tapi malam  ni dan malam esok, aku tak merasai nikmat itu. Sungguh, aku terlalu rindu nak sambut ramadhan dengan keluarga aku dari awal ramadhan. Tapi, kekangan menjadi pelajar perlu aku laksanakan seiring dengan perjalanan aku dalam kehidupan. 

p/s: cuma bab "lepak tarik mata kail" tu saja yang aku semput sikit nak buat. Mata tak larat nai celik wooo...
Heheheheheh...
:)  *wink*




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
We're not friends. We're not enemies. We're just strangers, with some memories...

Suka Tak?

Yang Menghidupkan Hidup