Ahad, 24 Mac 2013

Melentur Hajat Bertemu Hasrat.

*Antara yang tersisa*


Saat air mata terus mengalir tanpa henti, tubuh terus bangkit mencari hakiki. Tiap lembaran-lembaran masa lalu itu aku buka, aku baca satu per satu tanpa jemu, aku singkap tabir biru yang bertukar jadi kelabu. Sesaat mataku terpaku. Sehelai kertas jatuh ke riba saat helaian itu aku buka. Pesanan dalam tulisan jawi itu aku baca dengan penuh debar di dada. Terlerai satu demi satu luka yang meresap dalam jiwa. Wajah yang pada mulanya kelam, kini bertukar menjadi merah. Darah yang sebelum itu bagai tidak mengalir, kini hangat bagai api yang membuak-buak. Ada pesan rupanya yang ditinggalkan. 


Dari semangat dua lelaki yang pernah berjuang bermati-matian, dari semangat mereka yang sangat bermakna di dalam hidup aku, yang membuat aku berdiri di sini, segala janji itu terukir sejati, aku pasakkan kembali ke bumi. Rupanya masih ada pesan yang belum terlaksana. Dia dan dia, nadi kita sama, darah yang teralir adalah darah yang sama, hangat yang membara adalah hangat yang sama, dan semangat yang kau alirkan, masih bernafas dengan semangat yang sama. Selagi darah Pahlawan Melayu masih mengalir di dalam tubuhku, selagi itu senapang bisa aku acu, selagi itu keris masih bisa terhunus, selagi itu silat masih bisa kugenggam, selagi itu gelanggang masih bisa kubuka, selagi itu api masih lagi berapi, selagi itu tubuhku belum beku. Dengan teralirnya darah-darah luhur dari tubuhmu, cucundamu akan terus memasak pasak, biar yang melihat tersentak, biar angin-angin tidak bergerak. Yang tertinggal, cuma awan yang berdetak. 


My late grandpa, have been called Kiyai Mukiban bin Karmorjo

My late grandpa, have been called Haji Noordin even his name is Nandiran @ Munandar


Melentur Hajat Bertemu Hasrat I 

Akan aku biarkan 
darah merah terus mengalir
seperti aliran sebatang sungai
menuju ke laut tanpa henti
biar mati sekeping hati
namun, 
belum mati si anak jati
biar hajat itu kulentur
jangan semangatku gugur
sebelum niat bertemu hasrat. 

Tidak jatuh ke bumi
terpasak kukuh tegak berdiri
yang api terpadam dengan api
yang air terhapus bersama air
yang panas jangan bertambah panas
yang sejuk usah menjadi beku
asal jasadku belum biru
asal nadiku belum kelabu  
asal kamu belum melutut di kakiku
asal buku belum bertemu ruasmu
selagi itu aku masih lagi aku
akan menuntut janji 
membalas pedas rasa
membakar panas gelora
yang terhiris di atas nadi
sebelum aku mati. 

HAdira Kifly
Bandar Baru Bangi
21032012 21:54 waktu Malaysia. 




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
We're not friends. We're not enemies. We're just strangers, with some memories...

Suka Tak?

Yang Menghidupkan Hidup

  • Selamat Hari Raya - Dah nak masuk 10 Syawal baru nak wish. Semoga ukhwah antara kita terus berkekalan walaupun sekadar membaca blog post dan melihat gambar di IG. Tahun ni...
    Seminggu yang lalu
  • TERPALING CAMPERS - OUTDOOR - Assalammualaikum wbt. So macam tajuk di atas, la ni aku rasa nak kongsi lah sikit benda apa yang paling rancak sekarang dalam hidup aku.. yup, camping la...
    5 bulan yang lalu
  • Tularnya kisah motor Abang Rider disita - Saya turut bersimpati dengan rider Food Panda yang mengalami masalah baru-baru ini kerana motorsikalnya disita oleh pihak berkuasa. Belas ihsan adalah s...
    7 bulan yang lalu
  • Lara Hati - Hujan sepanjang hari ini, dingin sedingin hati. Jauh aku merenung tiap titis air hujan yang turun masihkah ada rindu? Aku sengaja membiarkan Tangan aku bas...
    2 tahun yang lalu
  • 𝐊𝐀𝐋𝐈 𝐏𝐄𝐑𝐓𝐀𝐌𝐀 𝐌𝐄𝐌𝐀𝐍𝐃𝐔 𝐁𝐀𝐒 - Bas yang di dalam cerita ini Lingkungan awal 90an, selepas beberapa waktu abang zul bekerja sebagai pemandu lori yang bermula dari lori 1 tan, kemudian 3...
    3 tahun yang lalu
  • HARMONI yang HILANG - Semalam aku ke kedai ubat Cina membeli sesuatu. Aku cakap MAAF sebab ganggu dia sedang makan. Dia balas MAAF sebab aku nampak dia sedang nikmati makanan se...
    4 tahun yang lalu
  • Kembali - Assalamualaikum wbt. Gementar nak menulis semula. Terlalu lama berhibernasi barangkali. Jika ada yang merindu tulisku, coretku dan anganku. Insha Allah akan...
    5 tahun yang lalu
  • Tips Kurus Dalam Masa 3 Hari - So this really can make everyone get excited sebab nak kurus. I mean for a GIRL Laki macam tak beberapa kisah sangat dengan badan naik kot sebab Anwar tak...
    7 tahun yang lalu
  • First Four - Assalamualaikum dan salam sejahtera. Hari ni, 29 Februari, telah genap 4 tahun untuk menandakan keberadaan blog ini buat pertama kali. 4 tahun. 4 tahun dim...
    8 tahun yang lalu
  • buang sawang sikit.. - wowww....lama tak berblog tetibe hari ni rasa free. tak pe lah mahu mencoret la secubit di sini. rasa kekok pun ada kat umah sendiri ni.. kekangan waktu me...
    8 tahun yang lalu
  • belajar - waktu sedang memakanku cahaya mentari tak lagi datang menyeruak awan tertoreh airnya jatuh membuak buak seperti membisik menyedar ada syukur dalam setiap h...
    10 tahun yang lalu
  • 2013-3 - bila dalam ramai rasa sunyi. rasa tak dihargai. seolah2 tak wujud. tak kira la kat mana pon kau duduk, kau tetap akan rasa nak lari dari situ. tak kisah l...
    11 tahun yang lalu
  • Pesona - Dia,pendiam kurang menonjol dan lebih suka memendam.mengasingkan diri itu kepakaran dia sedang dalam keriuhan pun tidak ada yang sedar akan kewujudan d...
    11 tahun yang lalu
  • DO NOT HATE US (please...) - 18 wheelers Throughout this period , I always wonder why the truck driver was hated by most other drivers, especially cars. Is it because we are drivin...
    13 tahun yang lalu