Isnin, 14 Februari 2011

Kenapa Valentine???

Kali ni aku berasa terpanggil untuk berkongsi sedikit sebanyak ilmu yang aku terima pagi tadi hasil pembacaan secara tak langsung. Ilmu ni diberi oleh seorang kenalan aku yang memperolehi article mengenai Hari Valentine's Day daripada pensyarahnya yang pernah menuntut di luar negara satu masa dulu.




Dalam article yang kami terima,
Hari Valentine lebih dikenali sebagai hari di mana sepasang  kekasih yang bercinta meraikan percintaan dan kasih sayang yang disambut setiap tahun pada 14 Februari iaitu pada hari ni. Sebahagiaan manusia di Malaysia khususnya tahu tentang hal ni.

Malangnya, tak ramai yang tahu sejarah yang menyebabkan wujudnya sambutan Hari Valentine ni. Berbalik pada article yang kami dapat, perkataan Valentine adalah sempena Nama Seorang Paderi besar Kristian zaman pemerintahan Ratu Isabella di Sepanyol iaitu Saint Valentine. Dia disayangi kerana berjaya menumpaskan kerajaan Islam di Cordova, Sepanyol pada 14 Februari 270 Masihi. Kejayaan itu begitu bermakna kepada Ratu Isabella dan disambut setiap tahun oleh rakyat Cordova dengan menamakannya Hari Valentine.
 Menurut article yang kami terima lagi, Panel Kajian Akidah (PKA) dan Panel Kajian Syariah (PKS) dari Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) telah memutuskan 'Amalan menyambut Hari Valentine adalah HARAM dan bertentangan dengan ajaran Islam.'

Jawatan kuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia kali ke-71 yang bersidang pada 22 ingga 24 November 2005 memutuskan:
"Bahawa amalan merayakan Hari Valentine tidak pernah dianjurkan oleh Islam. 
Roh perayaan terbabit mempunyai unsur Kristian dan amalannya yang bercampur dengan perbuatan maksiat adalah bercanggah serta dilarang oleh Islam."

Jadi, aku mengambil kesempatan ni, nak ajak semua yang selama ni menyambut hari Valentine ni supaya berhenti dari menyambut hari Valentine ni. Say No to Valentine's Day!!! 


Kredit : ILuvIslam.com


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
We're not friends. We're not enemies. We're just strangers, with some memories...

Suka Tak?

Yang Menghidupkan Hidup