Isnin, 28 Februari 2011

The ESQ Way 165

credit photo: beliamuda.com
Alhamdulillah, dua hari mengikuti training bersama angkatan-angkatan MPP dan mahasiswa-mahasiswi terpilih untuk menyertai program The ESQ Way 165 di kampus kami. Aku bersyukr kerana terpilih dalam aktiviti yang aku sendiri tak sangka akan aku jejaki kali ini. Jujur aku katakan, hasil dari training yang aku ikuti ni, aku dapat rasakan sesuatu yang lain. Terasa bagai baru dilahirkan semula ke dalam dunia, diberi kesempatan untuk kembali menghadap kebesara-kebesaran Tuhan Yang Maha Agung. Sungguhlah. Memang benar seperti yang diperkatakan di dalam training yang kami ikuti ni. Kekuasaan-Nya ada di mana-mana meliputi segala-galanya.


Pada mulanya, aku memang tak bersangkut-paut untuk menyertai program ni memandangkan aku bukanlah seorang MPP. Namun, disebabkan kuota yang masih banyak tidak terisi, maka seorang senior yang mengenali aku menghubungi aku dua hari sebelum program diadakan. Kerana kekurangan peserta dari kampus yang terlibat, kami sebagai tuan rumah dikehendaki menghantar seberapa banyak wakil. Jadi, untuk memenuhi kehendak penganjur, maka aku ditawarkan untuk menyertai program tersebut. 

Saat ditawarkan, aku menolak dengan alasan aku perlu menghadiri satu ujian pada pagi Sabtu kelmarin, hari pertama program diadakan. Namun, aku terfikir sejenak. Jika ada rakan-rakan seangkatanku yang menunda ujian-ujian yang diadakan, mengapa tidak bagi aku. Lalu aku cuba menghubungi pensyarahku. Belum sempat beliau menjawab panggilan daripada aku, seorang rakan seperjuangan memberitahu penyertaannya di dalam program tersebut. Dia juga akan menduduki ujian yang sama seperti aku.

Senior kami bertanya kami semula. 

" Korang memang ada test ke sabtu ni? "

" Ya. " Serentak kami menjawab.

" Start pukul berapa sampai pukul berapa? Lama tak? "

" Dari pukul 9 - 11 je. 2 jam. "

" Ha.. Boleh la join kitorang! Korang pergi test, lepas habis test, korang masuk program. Amacam?"

Saat tu, hanya senyuman yang terukir di bibir. Lalu, satu persetujuan terbina.


Malam sebelum program, sekali lagi aku menerima panggilan daripada senior aku. Dia minta aku turun menghadiri meeting yang akan diadakan berkaitan tentative program. Selesai meeting, aku kembali menelaah sedikit pelajaran sebelum menutup mata merehatkan minda setelah seharian berhadapan dengan segala macam dugaan dunia.

Di hari program, seawal 7 pagi, kami sudah berada di lobby asrama. Selepas sarapan pagi, kami bergerak meninggalkan asrama dan terus ke Dewan Utama Kampus. Selepas pendaftaran, aku tidak terus masuk ke dalam asrama, sebaliknya aku terus menghadiri ujian penilaian yang telah ditetapkan oleh pihak universiti. Satu jam lima belas minit berlalu. Lalu aku melangkah keluar meninggalkan kertas ujian yang telah selesai di jawab dan disemak seluruhnya. Bersama dua orang lagi rakan seangkatan, kami melangkah menuju ke dewan.

Mengikuti program yang sememangnya berlainan dari yang pernah aku jangkakan. Mana kan tidak? Peralatan-peralatan dan kelengkapan yang digunakan terlalu berbeza. Seperti yang diketahui umum, ESQ  traning ialah training, bukan ceramah. Tidak dibenar membawa sebarang kertas atau pen untuk mencatat. Kami hanya perlu duduk, dan hayati. Di selang seli dengan humor dan games. 

" Serious, macam tengok wayang!"

Dibantu dengan penggunaan sound system yang canggih, dan screen layer yang terlalu besar, memang rasa seperti berada di panggung wayang, santai. Cukup berbaloi dengan harga yang perlu ditanggung oleh pihak penganjur untuk menaja kami sebagai produk mereka. 

Kebenaran yang terbukti sama sekali.
Jujur dari dalm hatiku, selama ini aku hanya melihat secara zahir akan alam semesta, angkasa raya, tidak terkesan langsung dek hati. Sekadar pengetahuan yang berlegar di minda, menjadikan aku sekadar mengucap, Subhanallah...

Tetapi... ESQ telah mengubah aku dan cara aku menafsir tiap-tiap satu kejadian alam dengan lebih berkesan! 

~Emotional Quotien, Spiritual Quotien, dan intelectual Quotien!~

credit: biakubic

Alangkah indahnya ciptaan Tuhan..
Aku amat berharap, satu masa nanti aku masih diberi kesempatan untuk mengikuti lagi program ESQ ni. InsyaAllah, Amien...

credit : e-pendidikan



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
We're not friends. We're not enemies. We're just strangers, with some memories...

Suka Tak?

Yang Menghidupkan Hidup