Sabtu, 5 Februari 2011

TIGA PEMANDU WANITA

kredit : google 

Pagi tadi, aku nak ke pekan. Naik scooter je. Kereta? hehehe... Aku tak ada kereta lagi.

Jalan agak lengang, tak banyak kenderaan..maklum la cuti Tahun Baru Cina masih tinggal 1 hari lagi.

Sampai kat satu simpang tu, keluar satu Iswara Aeroback, kaler jingga dipandu oleh sorang kakak. Berderau darah aku.. Mau taknya, boleh jer kakak tu keluar dari simpang melulu, tak tengok kiri kanan. Nasib baik aku tak laju. kalau tak.....


Lepas satu bala.... Beristighfar panjang aku mase tu... Huuu....

Dalam tiga kilometer selepas tu, aku nampak sebuah 4x4 berhenti di tengah jalan dengan signal kanan berkelip-kelip tanda nak membelok ke kanan. Aku dah nampak dari jauh lagi, jadi aku slow kan scooter

Datang satu Kancil silver, potong aku. Laju semacam je. "Tak perasan ke 4x4 tu?" hati aku berbisik. Jam tu jugak aku terdengar bunyi emergency brake sekali dengan asap berkepul dari tayar Kancil tu. Bau hangit getah menggigit tar jalan menusuk ke hidung. 

Aku kat sebelah dah kecut perut. Mau nya tak. Sekali brek, sekali dihimpitnya aku. Sempat aku menjeling, rupanya kancil tu dipandu oleh seorang mak cik. Alahai mak cik... Nak ke mana lah tu lelaju ni? 

Terlepas bala kali ke dua... Syukur.

Selesai urusan di pekan, aku terus balik. Aku beli barang eh, bukan jumpa pak we. 

Tengah aku meniarap top speed ala superman menunggang dengan penuh berhemah (ewah!)  tetiba keluar satu Toyota Corolla dari simpang rumah dia. Nampak pelik semacam. Owh, ada dua plastik sampah atas bonet belakang! Dia lipat depan aku, 1 plastik sampah tu jatuh betul-betul depan scooter aku. Opocot!!! Aku mengelak ala-ala mat rempit menyelinap di celah-celah kereta.

Masa dia berhenti kat tong sampah tepi jalan tak jauh dari situ, aku memotong Toyota Corolla tu. La... Perempuan jugak ke yang bawak? Aiseh.... Ape la nasib...

Ini lah agaknya yang selalu diperkatakan orang tentang 'kelebihan' pemandu wanita

Berani.   Laju.   Kreatif. 

Berani : Kalau dah keluar simpang tak tengok kiri kanan, bukan berani ke namanya? Mujur cuma scooter. Kalau tadi scooter tu adalah lori buruk yang brek nya tak makan? 

Laju : Kalau emergency brake sampai berasap tayar tu, tak laju ke namanya? Mujur sempat berenti. Kalau tak?

Kreatif : Tapi tak kena tempat. Tau lah sampah tu busuk. Takkan nak letak dalam kereta, kan? Tapi, dah letak sampah kat atas bonet belakang, masa corner tu, pelan-pelan la. Ini tak.Lipat macam nak buat drift.

Kredit : guzer.com
Satu perjalanan pergi dan balik tak sampai pun dua jam. Jumpa 3 pemandu  wanita yang buat aku rasa malu nak mengaku aku pun perempuan juga...



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
We're not friends. We're not enemies. We're just strangers, with some memories...

Suka Tak?

Yang Menghidupkan Hidup