Ahad, 8 Mei 2011

Selamat Hari Ibu


"Ibu, Selamat Hari Ibu.." Dia tersenyum riang. Gelak ketawanya pecah bila aku terus mengangkat dan mendukungnya.

Masih terngiang-ngiang di telinga aku seorang kanak-kanak berumur dalam lingkungan tiga empat tahun berdiri memaut tangan aku mengucapkan selamat hari ibu kepadaku dengan begitu petah sekali. Jelas dalam ingatan berkait mimpi tersebut lewat malam tadi.

"phew, kurus semangat aku! Kenapa boleh mimpi yang pelik-pelik ni..? Orang kata kalau mimpi benda pelik-pelik, tu tandanya tidur tak basuh kaki. Tapi aku dah basuh kaki sebelum tidur lewat malam tadi. 

Lima belas minit tercanguk di atas katil. Aku terus bangun bila terdengar ayam berkokok di sebelah rumah. Sebagai seorang kakak yang cukup rapat dengan adik aku, meladeni kanak-kanak kecil bukan satu masalah yang besar bagi aku. Tapi di kepala masih lagi dibayangi mimpi semalam. Kenapa agaknya ya..?

Aku terkenang dia yang terlantar di hospital. Sekarang ni, semua mata munuding ke arah aku. Meminta aku membelai dan menjaga dia selagi aku terdaya sebelum aku kembali ke Kolej semula. Tugasku masih belum selesai di sini. Lalu, bagaimana boleh aku melangkah keluar melintasi sayap-sayap yang melindungi?

Hati aku berbelah bagi antara mahu dengan tidak. Sanggupkah aku menunggu di sini dan membuat mereka terus menanti? Yang pasti, segala penantian perlu ada penghujungnya. Cuma cara dan masa yang betul saja perlu aku pilih untuk menyelesaikan segalanya. 

Buat Mak, Selamat Hari Ibu dari Ayu. Maaf sebab tak boleh sambut Hari Ibu tahun ni macam tahun yang sudah. Buat Nyai, Selamat Hari Ibu juga. InsyAllah, lusa atau selasa cucumu datang menjenguk. Salam rindu peluk cium dari Ayu untuk Mak dan Nyai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
We're not friends. We're not enemies. We're just strangers, with some memories...

Suka Tak?

Yang Menghidupkan Hidup

  • alvaro morata - How do you rate him?
    Sehari yang lalu
  • Nismilan mano mau kalah. - Nismilan mano mau kalah. ● Kalau kek Pahang ado Pekan, kek Nismilan ado Kota. ● Kalau kek Perak ado Bukit Berapit, kek Nismilan ado Bukit Putus. ● Kalau k...
    5 hari yang lalu
  • AKU DAN DIET.. - salam.. Last entry bulan February lepas, aku ada tulis pasal kisah aku berhenti merokok.. yes, sampai sekarang dah masuk bulan November ni pon aku masih l...
    2 minggu yang lalu
  • Bolehkah Kad Pengenalan Kita Di simpan Oleh Pengawal Keselamatan? - *Salam Hormat.* Ketahui Hak anda sebagai Rakyat Malaysia. Dalam tugasan kita selaku Pemandu *LORI *acapkali akan memasuki kawasan industri atau premis yang...
    4 bulan yang lalu
  • Timbang - Dalam apa jua keadaan, timbang rasa & timbang tara itu penting. Paling tidak, carilah sedikit kebaikan dengan kehadiran situasi itu sendiri. • Mungkin Allaa...
    5 bulan yang lalu
  • Bangkit - Sesudah melalui banyak kesakitan dalam perjalanan hidup perniagaan yang jatuh satu persatu.Aku cuba bangkit kembali bersama kekuatan dan semangat baru...
    9 bulan yang lalu
  • 2016-01 - Aku tengah desperate nak coffee. Dah lama tak masuk sini. Bertahun lupa macam mana nak log in. Harini cuba nasib log in. Pufff. Berjaya. Ber.ja.ya.
    Setahun yang lalu
  • Tips Kurus Dalam Masa 3 Hari - So this really can make everyone get excited sebab nak kurus. I mean for a GIRL Laki macam tak beberapa kisah sangat dengan badan naik kot sebab Anwar tak ...
    Setahun yang lalu
  • First Four - Assalamualaikum dan salam sejahtera. Hari ni, 29 Februari, telah genap 4 tahun untuk menandakan keberadaan blog ini buat pertama kali. 4 tahun. 4 tahun dim...
    Setahun yang lalu
  • buang sawang sikit.. - wowww....lama tak berblog tetibe hari ni rasa free. tak pe lah mahu mencoret la secubit di sini. rasa kekok pun ada kat umah sendiri ni.. kekangan waktu me...
    2 tahun yang lalu
  • konfigurasi - Aku yang dipengaruhi ambiguiti rasa beberapa ketika. Tidak mahu terus ditakhluki. Aku percaya kurnia yang Satu. Bukan bersahaja. Bukan tercela. Mendidi...
    2 tahun yang lalu
  • belajar - waktu sedang memakanku cahaya mentari tak lagi datang menyeruak awan tertoreh airnya jatuh membuak buak seperti membisik menyedar ada syukur dalam setiap hu...
    3 tahun yang lalu
  • Pesona - Dia,pendiam kurang menonjol dan lebih suka memendam.mengasingkan diri itu kepakaran dia sedang dalam keriuhan pun tidak ada yang sedar akan kewujudan d...
    5 tahun yang lalu
  • DO NOT HATE US (please...) - 18 wheelers Throughout this period , I always wonder why the truck driver was hated by most other drivers, especially cars. Is it because we are drivin...
    6 tahun yang lalu