Isnin, 19 Mac 2012

BALIK KAMPUNG





"Perjalanan jauh tak ku rasa
kerna hati ku menlonjak sama
ingin berjumpa sanak saudara
yang selalu bermain di mata


nun menghijau gunung ladang dan rimba
langit nan tinggi bertambah birunya
deru angin turut sama berlagu
semuanya bagaikan turut gembira


balik kampung, Oh...oohh (3kali)
Hati girang...
balik kampung, Oh...oohh (3kali)
Hati girang...

terbayang wajah-wajah yang kusayang
satu-satu tersemat di kalbu
pasti terubat rindu di hati
menyambut kepulangan ku nanti"

Balik Kampung
Sudirman


Heh, lagu ni selalu dinyanyikan kebanyakan orang bila buat perjalanan nak balik kampung. Aku tak nafikan, aku juga kadagkala turut menyanyikan lagu ni. Tak salah nak rasa gembira walau sekadar suka-suka , kan ? Mesti korang pun ada nyanyi jugak kan ? Even sekarang pun terbayang yang korang pun ada nyanyi lagu tu , betul tak ? *_* hehh ,

Dalam seminggu aku duduk kat rumah minggu lepas, ada satu petang tu waktu minum petang dengan mak , adik murni dan Along serbia. Adik murni tanya satu soalan best kat aku. 

Adik : Kakak tak nak balik kampung ke ? Jom balik kampung dengan adik , nak tak? 

Along : Kau apa ada kampung dik ?

Adik : Ada lah mak ! Mak ni... (sambil buat muka kelat)

Mak : Kau nak balik rumah nyai ko sana tu ? Pergi lah. (Mak memberi izin dengan disambut gelak tawa aku dan Along. hehhh)

Adik : Tak nak. Kampung kita bukan kat rumah nyai lah mak. 

Mak : Habis tu? kampung kau kat mana dik ?

Adik :Rumah sasa (Tasya) lah. Ape lah kakak nagn Abang ni. Ketawa je.

Along : hehehehe , mana lah abang tau ... Abang ingat nak balik rumah nyai. Kalau ke sana sekarang jugak abang nak hantar, pastu terus tinggal. Tak payah ambil dah. hehe


*******************************

Perbualan tu tak habis di situ. Aku terus called Cik Nah, ibu kepada Tasya. Niat hati memang dah lama nak ke sana , tapi dengan satu tujuan utama. Nak jumpa Kak Zana, anak kedua Cik Nah. By the way, Kak Zana adik beradik ni dua pupu dengan aku. Kitorang kamcing macam kancing baju kot masa kecik-kecik dulu. Mau taknye, dah kata dua pupu, hidup pulak berjiran dari bayi, memang sah-sah lah membesar sama-sama. Sampai dia nak kahwin tahun depan pun, dia minta aku jadi pengapit.. *sigh* 

Tapi sebab kak Zana ke Melaka dengan kawan-kawan sekerja , lepas tu petang tu pun ramai je sedara mara yang datang nak tengok mak , aku pun malas nak ke sana.. Kalau tak ada tamu yang datang pun, aku rasa aku tak akan ke sana, kot.. huhu


Bila dah difikir-fikir balik, memang dah lama aku tak balik sana. Seingat aku, masa cuti sem lepas aku ada ke sana. Lepas tu tak ada dah. Tak sempat dan tak ada masa.. er, tak sama ke ? hee.. Mak kata Kak Zana kerja lah. So, buat apa nak balik sana pun. Bukan ada sapa je kat sana. tak ke ?


Ye, ye. Aku sedar aku dah sangat lama tak balik sana. Aku tahu dan masih ingat lagi, memang kat sana aku dilahirkan. Memang kat kampung sana aku dibesarkan hingga aku meningkat remaja. Kat sana juga aku kutip sisip-sisip kenangan dan pengajaran. Tapi kat sana jugak seorang manusia yang tak berhati perut dah toreh satu luka kat aku. Kalau tak kerana kejadian tu , mustahil mak abah buat keputusan berhijrah ke luar dari situ. Dan mustahil aku dapat hidup bahagia kat sini. Dah tu , nak buat apa aku balik ke sana lagi ? Dah tak ada apa yang aku nak cari melainkan secalit luka yang ditabur di atas sebidang kenangan di sana... Dah tak ada apa ...  (-_-)!




Dan esoknya , bila mak nak ke klinik , aku volunteer je lah hantar mak. Masa ambil surat kat tempat kerja mak , terserempak dengan kak Zana. heee , happy kot jumpa dia. Adik mana yang tak happy bila jumpa kakak kan ? (~_~) Banyak lah jugak yang dibualkan. Sempat jugak aku berkepit dengan dia. hehe

Dan, bila majlis dia nanti , aku pasti akan jadi antara orang penting masa tu nanti ...Aku harap sangat masa tu tak ada program wajib kat kolej lah... Adik mana yang nak terlepas peluang kalau kakak dia nak buat majlis nikah kahwin, kan ? (^_^) meh , aku tunjuk kek masa dia tunang dulu. hee ... 





p/s: boleh tak kalau buat kek hantaran bentuk bulat atau petak masa nikah ? heeee (~_~)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
We're not friends. We're not enemies. We're just strangers, with some memories...

Suka Tak?

Yang Menghidupkan Hidup

  • Selamat Hari Raya - Dah nak masuk 10 Syawal baru nak wish. Semoga ukhwah antara kita terus berkekalan walaupun sekadar membaca blog post dan melihat gambar di IG. Tahun ni...
    5 hari yang lalu
  • TERPALING CAMPERS - OUTDOOR - Assalammualaikum wbt. So macam tajuk di atas, la ni aku rasa nak kongsi lah sikit benda apa yang paling rancak sekarang dalam hidup aku.. yup, camping la...
    5 bulan yang lalu
  • Tularnya kisah motor Abang Rider disita - Saya turut bersimpati dengan rider Food Panda yang mengalami masalah baru-baru ini kerana motorsikalnya disita oleh pihak berkuasa. Belas ihsan adalah s...
    7 bulan yang lalu
  • Lara Hati - Hujan sepanjang hari ini, dingin sedingin hati. Jauh aku merenung tiap titis air hujan yang turun masihkah ada rindu? Aku sengaja membiarkan Tangan aku bas...
    2 tahun yang lalu
  • 𝐊𝐀𝐋𝐈 𝐏𝐄𝐑𝐓𝐀𝐌𝐀 𝐌𝐄𝐌𝐀𝐍𝐃𝐔 𝐁𝐀𝐒 - Bas yang di dalam cerita ini Lingkungan awal 90an, selepas beberapa waktu abang zul bekerja sebagai pemandu lori yang bermula dari lori 1 tan, kemudian 3...
    3 tahun yang lalu
  • HARMONI yang HILANG - Semalam aku ke kedai ubat Cina membeli sesuatu. Aku cakap MAAF sebab ganggu dia sedang makan. Dia balas MAAF sebab aku nampak dia sedang nikmati makanan se...
    4 tahun yang lalu
  • Kembali - Assalamualaikum wbt. Gementar nak menulis semula. Terlalu lama berhibernasi barangkali. Jika ada yang merindu tulisku, coretku dan anganku. Insha Allah akan...
    5 tahun yang lalu
  • Tips Kurus Dalam Masa 3 Hari - So this really can make everyone get excited sebab nak kurus. I mean for a GIRL Laki macam tak beberapa kisah sangat dengan badan naik kot sebab Anwar tak...
    7 tahun yang lalu
  • First Four - Assalamualaikum dan salam sejahtera. Hari ni, 29 Februari, telah genap 4 tahun untuk menandakan keberadaan blog ini buat pertama kali. 4 tahun. 4 tahun dim...
    8 tahun yang lalu
  • buang sawang sikit.. - wowww....lama tak berblog tetibe hari ni rasa free. tak pe lah mahu mencoret la secubit di sini. rasa kekok pun ada kat umah sendiri ni.. kekangan waktu me...
    8 tahun yang lalu
  • belajar - waktu sedang memakanku cahaya mentari tak lagi datang menyeruak awan tertoreh airnya jatuh membuak buak seperti membisik menyedar ada syukur dalam setiap h...
    10 tahun yang lalu
  • 2013-3 - bila dalam ramai rasa sunyi. rasa tak dihargai. seolah2 tak wujud. tak kira la kat mana pon kau duduk, kau tetap akan rasa nak lari dari situ. tak kisah l...
    11 tahun yang lalu
  • Pesona - Dia,pendiam kurang menonjol dan lebih suka memendam.mengasingkan diri itu kepakaran dia sedang dalam keriuhan pun tidak ada yang sedar akan kewujudan d...
    11 tahun yang lalu
  • DO NOT HATE US (please...) - 18 wheelers Throughout this period , I always wonder why the truck driver was hated by most other drivers, especially cars. Is it because we are drivin...
    13 tahun yang lalu