Sabtu, 5 Mei 2012

ITIK KAHWIN DENGAN AYAM

credit to: pezol.blogspot.com





Macam mana agaknya kalau itik kahwin dengan ayam ? Macam mana cara mereka berkomunikasi  ? Seekor kata "kur kurr kurrr kioookk kokkk kokkk ketokkk"

Seekor lagi menyahut " kueek kuueekk ekk eekkk kueekkk"

sambil si anak menjawab "kurrr kurrr kioook kioookkk ookkkk" .



Tapi, betul ke macam tu ? hehehehe. Macam mana pulak kalau manusia ? Contoh, kalau orang Jepun kahwin dengan orang Afrika yang dapat anak Jerryca ? Atau pun kat Malaysia ni, orang Cina kahwin dengan Orang India yang dapat anak terus jadi Melayu. Macam mana gayanya tu agak-agak ? Tapi kalau sama-sama bangsa Melayu tapi berhadapan dengan masalah pertuturan bahasa ? Contoh , Jawa campur Banjar. Kalau dapat anak, anak cakap bahasa apa ? Takkan cakap bahasa Jajar pulak ? Isk, mana ada bahasa Jajar ? hehe


Siang tadi, masa menelaah muka buku dengan emak, emak ada bagi petua berkomunikasi antara bahasa. Almaklumlah, aku ni kan anak orang Jawa. Dapat pulak Mr. Captain tu orang Banjar. Dengan bangganya emak pun nak jugak menurunkan ilmunya. Dengan lafaz "Bismillah" aku mendengar dengan penuh perhatian... Haa, kalau korang nak catit petua ni pun tak apa. Aku izinkan. 


Petua pertama: "Kalau dia cakap banjar dengan kaum kerabat dia, kau senyum je. Buat-buat macam kau faham apa yang dia orang bualkan." 
---> Aku rasa petua yang ni aku masih lagi boleh ikut memandangkan aku faham sepatah dua kata yang diorang bualkan. Lagi pun, memang ni pun yang aku selalu buat.. hehehehe


Petua kedua: "Lepas dia orang cakap dalam bahasa dia orang, kau call mak on the spot. Jangan lupa cakap fully dalam bahasa Jawa. Tunjukkan yang kau boleh !" 
---> emak, tu riak namanya.. huhu 


Petua ketiga: "Lepas tu, kau cakap lah dalam bahasa jawa kat bakal menantu mak tu. Biar dia cakap banjar dengan kau. Sorang cakap jawa, Sorang cakap banjar. Sepadan lah tu kalau kahwin. Macam ayam kahwin dengan itik. hahaha"
---> ini petua yang paling tak boleh pakai bagi aku. Ade pulak mak kena kan aku ! huhuhu, sampai hati mak ...  (^_~)!






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
We're not friends. We're not enemies. We're just strangers, with some memories...

Suka Tak?

Yang Menghidupkan Hidup