Sabtu, 23 April 2011

Hari Buku Sedunia


Credit Photo : langlangbahasa.blogspot.com
Tarikh 23 April 2010 adalah hari buku sedunia.
Dari segi sejarahnya, tarikh ni amat istimewa bagi bangsa Sepanyol. Tarikh tu adalah hari memperingati kematian pengarang besarnya iaitu Miguel de Carvantes yang menulis karya klasik Don Quixote de la Mancha. Ia juga tarikh kematian beberapa pengarang besar dunia seperti William Shakespeare, Inca Garcilaso de la Vega, dan Joseph Pla.


Tarikh 23 April juga adalah hari memperingati St. George, yang merupakan satu hari 'adat' yang dirayakan di Catalonia dan wilayah-wilayah yang bebahasa Catalonia. Semasa hari peringatan tu, bunga ros secara tradisinya diberikan sebagai hadiah bagi setiap buku yang dijual sebagai simbol 'cinta yang berkekalan'. Memang cukup unik dan istimewa, buku dan bunga ros sinonim dengan cinta sepanjang hayat. Ia menggambarkan keakraban yang cukup mendalam. Kalau bunga ros disimbolkan sebagai lambang kecintaan, buku pula melambangkan 'teman yang paling istimewa'.  Ibarat kekasih yang paling mengerti dan memberikan harapan... hehehe
Credit Photo: tastaptyani.blogspot.com

So, berakar kepada sejarah dan tradisi ni, UNESCO dalam konferensinya di Paris pada Nov 15,1995 telah memutuskan April 23 sebagai hari Buku Sedunia dan juga Hari Hak Cipta Sedunia. Both of it diputuskan sebagai memperingati sumbangan luar biasa buku/pengarang tersebut.
Credit Photo: rumahbemjplbunj.blogspot.com
Credit Photo: www.fauzulnaim.com.my
Mesti ada suara sumbang yang akan mempersoalkan kenapa harus meniru tradisi barat, apatah lagi tradisi kristian Eropah. Ok! Tarikh bila pula kita nak sambut Hari Buku Islam Sedunia? Kita mungkin akan jawab tarikh mula-mula wahyu diturunkan yang berkisar tentang Iqra', yang menyeru manusia supaya kita dapat 'membunuh' kejahilan kita. Tapi adakah semangat tu masih sebati dalam diri kita,? Terus baca al-Quran tetapi masih dibelenggu kejahilan, dibuli sana-sini oleh peradaban Barat. Bahkan kita tak dapat buat apa-apa pun yang konkrit dalam menyelamatkan umat Palastin apatah lagi dalam mempertahankan dan memberi sokongan kepada Iran yang berani mencabar ketamadunan barat. Dan, mesti ada yang silap dalam memahami 'semangat Iqra' tu sendiri kan?

Credit Photo: darnurulzahra.blogspot.com
hahaha.. aku bukan tahu sangat pasal agama nih... Bab-bab politik ni semua aku tak join pun, hehehe… Tapi, apa kata kalau kita belajar saja yang positif dari mereka dan buangkan mana yang negatif… habis cerita.. 
Credit Photo: www.tilmiz.net


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
We're not friends. We're not enemies. We're just strangers, with some memories...

Suka Tak?

Yang Menghidupkan Hidup