Sabtu, 28 Julai 2012

HUJAN PELANGI


Credit to: ujihati.blogspot.com




Sejak bulan puasa ni, satu panggilan daripada mak dan abah tidak sampai di telinga aku. Berkali-kali aku cuba menghubungi, tapi talian masih gagal bersambung. Hari kedua puasa, mak menghantar mesej. Duka bahasanya. Puisi aku di dalam ruangan sosial muka buku disalah tafsir saudara terdekat. Sirah disampaikan kepada mak dengan cara dan maksud yang berbeza. Sudahnya, telinga hanya menadah telinga dan hati membuku menerima teguran dari hati seorang ibu yang mentafsir puisi dan sajak dari kaca minda seorang ibu. 



+ve: mak penat kena jaga Nyai. Nyai sakit dan baru nak sembuh dari kena angin ahmar. mak pun tak sihat sangat... Dira, jangan ambil hati kalau mak kau tersalah tafsir.. kau kena kuat supaya mak kau pun kuat.. Jangan tunjuk pada mak, yang kau lemah.

-ve: tapi sampai bila aku harus berlakon menjadi seorang yang kuat ? Sedangkan kekuatan aku diinjak-injak sesuka hati. Rindu aku dicampak-campak tidak dipeduli. 



dan monolog dalam diri itu mati di situ. hanya sungai mata yang mengalir lesu membasahi harimau kecil tidak bermaya. 



Tepat pukul satu pagi itu, aku membasahkan seluruh tubuh aku yang terasa sangat berbahang. Rakan sebilik hanya mampu memandang wajah sembab dan tubuh basah aku tanpa bertanya barang sepatah kata. Masing-masing berada di dalam zon bisu. Diam seribu bahasa. 



Saat tubuh kembali dilandaikan di atas katil, teringat pesan abah lewat bersamanya di rumah. 


+ Jangan mandi malam-malam buta. Air tu sejuk. Badan kita kan panas, nanti paru-paru tu berwap dan lembab bila sejuk sangat lepas mandi. Nanti kena paru-paru berair macam arwah Yaie, kan susah.


Pantas saja air mata bergenang lagi. Hingga saat ini, abah masih gagal dihubungi. Rindu ingin mendengar suara abah lewat hari-hari berlalu. Aku ingin terapung di udara dan memeluk angin sejuk... Mengungkap kenangan manja seorang anak gadis bersama babahnya.. Sungguh, aku rindu abah. 





HUJAN PELANGI

Antara hujan yang jatuh membasahi bumi
selepas panas bertukar ganti
tompok awan hitam masih mengiringi
mencari bintik-bintik tari asli
mentafsir noda-noda benci
menghalang angin berlari.

Antara pelangi yang datang menghampiri
selepas sejuk salju mula berhenti
titisan hujan masih mengiringi
mencari rintik-rintik air di kali
melihat lahar gunung merapi
menghalang tanah terpalit salji.

HAdira Kifly
Hati Bidadari
Bandar Baru Bangi
27072012 , 23:20



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
We're not friends. We're not enemies. We're just strangers, with some memories...

Suka Tak?

Yang Menghidupkan Hidup