Selasa, 5 Jun 2012

Sekembalinya Nanti ke Kolej


Credit to: Imannurbalqis.blogspot.com





Cuti semester sudah hampir tiba ke garisan penamat. Ada lagi beberapa hari untuk aku kembali ke kolej menghadiri kuliah. Semangat nak kembali ke kolej semakin luntur bila mendapat tahu jadual kelas telah dirombak oleh pihak pengurusan. Seperti tahun-tahun sudah, sepatutnya kelas kami bermula pada pukul 08:40 pagi. Namun disebabkan oleh jumlah pelajar baru di kolej semakin meningkat diikuti dengan ketiadaan penambahbaikan prasarana  yang masih ditahap yang lama, pihak kolej mengalami masalah besar untuk menempatkan para pelajar. Bermulanya semester baru kali ini, kelas pengajian akan bermula pada pukul 08:00 pagi. 

Bila dah terlalu ramai pelajar yang mendaftar di kolej, maka kelas akan menjadi terlalu padat. Pelajar baru semester satu kali ini juga menunjukkan peningkatan yang tiada tandingannya. Itu baru pelajar yang di mengikuti jurusan pengajian perniagaan dengan usahasama UiTM, belum lagi pelajar-pelajar Naungan Bersatu Rasmi Kolej (NBRK) . Bila pelajar NBRK dah masuk nanti, macam mana lah agaknya suasana kat Kolej tu nanti ye ? Mesti sesak yang amat. Mesti kualiti yang ada semakin tidak terjamin sebab tiada penambahbaikan prasarana. huhuhu


Masalah kedua adalah masalah kawasan letak kenderaan. Masalah ni sudah menjadi masalah biasa sejak bertahun lamanya dan masih tiada jalan penyelesaian. Bagi aku, bina saja tempat letak kenderaan bertingkat di kawasan tempat letak kenderaan yang ada. Mungkin masalah yang timbul dapat diselesaikan dan para pelajar tidak lagi disaman kerana melanggar kesalahan jalanraya. Siapa suruh korang buat double parking ? Kan dah kena saman. Lain kali, datang awal ye, so tak payah risau nak kena saman dengan pak polisi. 


Tapi, tu la... Banyak kali dah cadangan dibuat. Depa tak mao dengar. Depa buat tak tau saja. Nasib hampa la. Aku bukan bawak kereta atau motorsikal pi kolej. Aku jalan kaki saja. Jimat ! Kalau rasa-rasa aku ni kaya, pi kolej aku naik teksi atau orang Jermen kata cab. hehehehe.. Tak de lah aku nak salahkan pihak kolej kata tak sediakan kawasan parking yang cukup. Sebab aku tak perlu kata macam tu pun.. hehehe


Dan masalah ketiga yang aku nampak adalah masalah makanan di cafe kolej. Masalah sama sejak beberapa semester lepas. Sebelum ni kolej hanya menerima pelajar pengambilan Diploma jurusan Pengajian Perniagaan sahaja. Namun sejak lewat semester yang lalu, Kolej menerima masuk pelajar Ijazah jurusan sama pula. Dengan kemasukan pelajar-pelajar ijazah (Conventry), keadaan di dalam cafe menjadi terlalu sesak. Sudah tiada ruang untuk kami duduk menghabiskan waktu sementara menunggu peralihan waktu ke kelas seterusnya. Kalau beli nasi pun, aku kena bungkus dan makan di tempat lain. Samada aku makan di dalam kelas, di pondok-pondok wakaf berhampiran kelas, atau aku terpaksa bawa pulang ke dalam asrama untuk makan di dalam bilik. Sadis sungguh hidup aku... huhu

p/s: Lepas ni dapat ke aku makan tengah hari lagi kat cafe? Sempat ke nak dapat asam pedas ikan kembung yang sedap tu? Makanan yang disediakan pun bukan banyak pun. Diorang hidang sekali masak je. Bila dah habis, diorang tak masak lagi dah. Nak cari makanan kat Bavaria atau Big Plate? kat situ ramai budak2 lelaki dari Malaysia France Institute la... Diorang suka melepak kat situ lepas habis kelas.. Aku tak suka dah pi beli makanan kat sana... huuhuhuu  

Nampak gayanya...lepas ni semakin kerap lah aku masak nasi lauk sardin kat dalam bilik tu.. Makan sorang-sorang... Roommate aku pun bukan makan sardin. Alahan resdung kuat sangat.. Lagi pun, aku masak bukan sedap sangat pun.. tak kena dengan tekak diorang tu.. huhuhuhu... ^_^



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
We're not friends. We're not enemies. We're just strangers, with some memories...

Suka Tak?

Yang Menghidupkan Hidup

  • Selamat Hari Raya - Dah nak masuk 10 Syawal baru nak wish. Semoga ukhwah antara kita terus berkekalan walaupun sekadar membaca blog post dan melihat gambar di IG. Tahun ni...
    Seminggu yang lalu
  • TERPALING CAMPERS - OUTDOOR - Assalammualaikum wbt. So macam tajuk di atas, la ni aku rasa nak kongsi lah sikit benda apa yang paling rancak sekarang dalam hidup aku.. yup, camping la...
    5 bulan yang lalu
  • Tularnya kisah motor Abang Rider disita - Saya turut bersimpati dengan rider Food Panda yang mengalami masalah baru-baru ini kerana motorsikalnya disita oleh pihak berkuasa. Belas ihsan adalah s...
    7 bulan yang lalu
  • Lara Hati - Hujan sepanjang hari ini, dingin sedingin hati. Jauh aku merenung tiap titis air hujan yang turun masihkah ada rindu? Aku sengaja membiarkan Tangan aku bas...
    2 tahun yang lalu
  • 𝐊𝐀𝐋𝐈 𝐏𝐄𝐑𝐓𝐀𝐌𝐀 𝐌𝐄𝐌𝐀𝐍𝐃𝐔 𝐁𝐀𝐒 - Bas yang di dalam cerita ini Lingkungan awal 90an, selepas beberapa waktu abang zul bekerja sebagai pemandu lori yang bermula dari lori 1 tan, kemudian 3...
    3 tahun yang lalu
  • HARMONI yang HILANG - Semalam aku ke kedai ubat Cina membeli sesuatu. Aku cakap MAAF sebab ganggu dia sedang makan. Dia balas MAAF sebab aku nampak dia sedang nikmati makanan se...
    4 tahun yang lalu
  • Kembali - Assalamualaikum wbt. Gementar nak menulis semula. Terlalu lama berhibernasi barangkali. Jika ada yang merindu tulisku, coretku dan anganku. Insha Allah akan...
    5 tahun yang lalu
  • Tips Kurus Dalam Masa 3 Hari - So this really can make everyone get excited sebab nak kurus. I mean for a GIRL Laki macam tak beberapa kisah sangat dengan badan naik kot sebab Anwar tak...
    7 tahun yang lalu
  • First Four - Assalamualaikum dan salam sejahtera. Hari ni, 29 Februari, telah genap 4 tahun untuk menandakan keberadaan blog ini buat pertama kali. 4 tahun. 4 tahun dim...
    8 tahun yang lalu
  • buang sawang sikit.. - wowww....lama tak berblog tetibe hari ni rasa free. tak pe lah mahu mencoret la secubit di sini. rasa kekok pun ada kat umah sendiri ni.. kekangan waktu me...
    8 tahun yang lalu
  • belajar - waktu sedang memakanku cahaya mentari tak lagi datang menyeruak awan tertoreh airnya jatuh membuak buak seperti membisik menyedar ada syukur dalam setiap h...
    10 tahun yang lalu
  • 2013-3 - bila dalam ramai rasa sunyi. rasa tak dihargai. seolah2 tak wujud. tak kira la kat mana pon kau duduk, kau tetap akan rasa nak lari dari situ. tak kisah l...
    11 tahun yang lalu
  • Pesona - Dia,pendiam kurang menonjol dan lebih suka memendam.mengasingkan diri itu kepakaran dia sedang dalam keriuhan pun tidak ada yang sedar akan kewujudan d...
    11 tahun yang lalu
  • DO NOT HATE US (please...) - 18 wheelers Throughout this period , I always wonder why the truck driver was hated by most other drivers, especially cars. Is it because we are drivin...
    13 tahun yang lalu