Selasa, 30 Oktober 2012

Hot Air Ballon 'Panas'.


Credit to: skolblog.wordpress.com 


Menggigil. Berdebar. Berpeluh. Panas. Sebu. Sebak. Sesak. Itu apa yang aku rasa sekarang. Rasa yang akan aku rasa sewaktu ada api yang membakar gua dan lohong di Bukit Batu. Batu-batuan di dalam gua dan lohong kian membara dan aku terasa cukup tersiksa. Belon udara panas milik aku turut terasa lemah dan longlai, tidak mampu untuk membawa aku terbang jauh ke destinasi tiap waktu, detik dan ketika yang aku ingini. Belon udara panas milik aku sangat menagih dan menanti aku untuk mengisi semula udara panas. Tanpa menunggu barang sesaat, aku bergegas mencari gas untuk memanaskan udara sekeliling. 

Belon-belon udara panas yang dulunya tumpat itu kosong tidak berisi lagi. Saat aku mengambil dan memenuhi  belon panas dengan udara panas, telah datang pemilik belon udara panas lain untuk sama-sama mengisi belonnya. Bekalan yang ada di tangan tidak mencukupi. Namun, jauh di sudut hati agar belon-belon udara panas sama-sama dapat diisi. Saat tali dilepaskan untuk sama-sama naik ke udara, belon panas milik aku masih kosong tidak berisi. Gas-gas panas yang ada pada aku habis diisi ke dalam belon satu lagi langsung tidak meninggalkan barang sedikit pun gas panas untuk diisi dalam belon milik aku. Saat aku sedar belon panas satu lagi sudah mula terbang naik dan terus naik semakin tinggi, belon yang panas milik aku semakin panas. Belon yang bulat tidak lagi bulat. Belon yang sihat itu semakin lemah, bernanah. 

Namun belon yang panas tidak cukup kuat untuk menarik semula belon yang telah terbang naik ke atas. Sudah tidak ada apa yang tersisa di sudut kiri dunia untuk diisi semula di dalam belon udara panas. Masin-masing mengambil keputusan untuk tidak naik ke udara melainkan pemilik belon yang datang secara tiba-tiba. Dan simboliknya, belon panas milik aku kian layu, lembik, tidak punya apa yang tersisa. Ya, aku tahu hiperbola ni terlalu gila, tak masuk akal, dan mengarut. Tapi, ini apa yang aku rasa. Ini yang sedang berlaku dan aku tak boleh nak tipu. Tak semua benda yang berlaku dalam hidup kita, kita boleh terima dengan penuh rela hati. Sebab setiap orang punya citarasa yang berbeza. 




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
We're not friends. We're not enemies. We're just strangers, with some memories...

Suka Tak?

Yang Menghidupkan Hidup